متخصص دعاوی ارثی، ملکی و قراردادها

آیا انحصار وراثت اجباری است ؟

آیا انحصار وراثت اجباری است ؟

جدول محتوا

انحصار وراثت چیست ؟  آیا انحصار وراثت اجباری است ؟ مدارک لازم به جهت انحصار وراثت چیست ؟

در این مقاله قصد داریم انحصار وراثت و یا همان تقسیم اموال شخص فوت شده در میان وراث را مورد بررسی قرار دهیم و توضیح دهیم که آیا انحصار وراثت اجباری است ؟ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و به جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه انحصار وراثت با متخصصین و مشاوران حقوقی ارتباط برقرار کنید.

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور

کار را به کاردان بسپارید! 

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری

سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی، ارثی و قراردادی، در سراسر ایران فعالیت دارد. هر کجای ایران هستید کافی است با شماره زیر تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره، با بررسی دعاوی شما، بهترین مسیر را برای رسیدن به حق و حقوق قانونی خود پیدا کنید. چنانچه در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ساکن هستید، می‌توانید به صورت حضوری مراجعه نمایید.

شماره تماس سمیه خدایی پور در سراسر ایران

انحصار وراثت چیست ؟

انحصار وراثت که از دو کلمه انحصار و وراثت تشکیل شده است، مسئله حقوقی سخت و پیچیده‌ای می‌باشد و برای تقسیم اموال شخص فوت شده یا همان متوفی در بین وراث صورت می‌گیرد. انحصار وراثت همچنین به معنی تعیین نوع و تعداد وراث خواهد بود که پس از مرگ شخص فوت شده مشخص می‌شود.

آیا انحصار وراثت اجباری است ؟

بدون اخذ گواهی انحصار وراثت، انجام دادن امور اداری و حقوقی به جهت تقسیم اموال شخص فوت شده در بین وراث امکان پذیر نیست و داشتن گواهی انحصار وراثت به جهت تقسیم کردن اموال منقول و غیر منقول شخص فوت شده ضروری خواهد بود.

در نتیجه برای شخص فوت شده که اموال منقول و غیر منقولی ندارد، نیازی به انحصار وراثت نخواهد بود ولی برای شخص فوت شده‌ای که دارای مال و اموال می‌باشد، اخذ گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف و یا دادگاه الزامی و اجباری است.

آیا انحصار وراثت اجباری است ؟

لزوم داشتن گواهی انحصار وراثت

بر اساس قانون و مقررات به جهت انجام امور حقوقی، امور بانکی، ثبتی و …، اخذ گواهی ضروری است و در صورت عدم اخذ گواهی انحصار وراثت، تقسیم ترکه بر طبق قانون جدید تقسیم ترکه و انجام امور مرتبط با ادارات دولتی و بانک‌‌ها امکان پذیر نمی‌باشد.

بر اساس ماده ۳۷۰ قانون امور حسبی، پس از صادر شدن گواهی انحصار وراثت، ورثه و افراد ذی ‌نفع می‌توانند بر اساس گواهی انحصار وراثت صادر شده اموال و مطالبات شخص فوت شده را از اشخاص متصرف و یا مدیون طلب کنند.

برای مطالعه بیشتر:

نحوه تقسیم پول نقد بین وراث

ارث بردن زن دوم از شوهر

مدارک لازم جهت شکایت خیانت در امانت

مدارک لازم جهت دریافت گواهی انحصار وراثت

مدارک مورد نیاز برای اخد گواهی انحصار وراثت به شرح زیر می‌باشد :

  1. اصل و کپی مدارک شناسایی متقاضی (وصی و یا طلبکار) مانند شناسنامه و کارت ملی
  2. اخذ استشهادیه محضری
  3. اصل وصیت ‌نامه شخص فوت شده (برای وصی)
  4. اسناد و مدارک اثبات کننده طلب (برای طلبکار) مانند چک، سفته، قرارداد و قول نامه
  5. درخواست استعلام شناسنامه وراث شخص فوت شده از ثبت احوال

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است با یک وکیل ارثی مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

آیا انحصار وراثت اجباری است ؟

وظایف وکیل انحصار وراثت چه چیز‌هایی می‌باشد ؟

وکیل انحصار وراثت در پرونده‌‌های مرتبط با انحصار وراثت به موکل خود مشاوره‌های حقوقی می‌دهد. همچنین به موکل خود کمک خواهد کرد تا با مدارک و دلایل لازم و درست برای اخذ گواهی انحصار وراثت اقدام کند.

پس در نتیجه به دلیل اینکه انجام امور انحصار وراثت بسیار مهم و پیچیده است شما باید وکیلی را انتخاب کنید که در این زمینه تخصص و تجربه‌های لازم را داشته باشد.

هزینه وکیل انحصار وراثت

هزینه‌های وکیل انحصار وراثت با توجه به اینکه پرونده‌ای پیچیده و سخت است، مشخص خواهد شد و این هزینه‌های مربوطه طبق توضیحی که داده شد، بر اساس سختی پرونده می‌تواند متغیر باشد.

آیا انحصار وراثت اجباری است ؟

سوالات متداول آیا انحصار وراثت اجباری است ؟

انحصار وراثت چیست ؟

به طور کلی انحصار وراثت به این معنی می‌باشد که دارایی و اموال منقول و غیر منقول شخص فوت شده در بین وراث وی تقسیم می‌شود. با انحصار وراثت سهم ‌الارث وراث و ماترک مشخص خواهد شد.

چه مدارکی برای اخذ گواهی انحصار وراثت لازم می‌باشد ؟

برای اخذ گواهی انحصار وراثت به مدارکی مانند اصل و کپی برابر اصل گواهی فوت، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، استشهادیه محضری، رسید گواهی مالیاتی و یا مالیات بر ارث نیاز می‌باشد.

آیا انحصار وراثت اجباری است ؟

به جهت تقسیم ارث شخص فوت شده که دارای مال و اموال بوده است، بر اساس قانون و مقررات اخذ گواهی انحصار وراثت لازم و اجباری می‌باشد تا به وسیله گواهی انحصار وراثت، سهم الارث هر یک از وراث تعیین و پرداخت شود.

آیا انحصار وراثت اجباری است ؟

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید و کاربردی بوده باشد و ابهامات شما را در زمینه انحصار وراثت و تقسیم اموال شخص فوت شده برطرف کند. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش تر از یک وکیل متخصص و با تجربه در این زمینه مانند سمیه خدایی پور وکیل پایه یک دادگستری کمک و مشاوره بگیرید تا سختی و پیچیدگی‌های این دسته از پرونده‌ها برای شما ساده شود.

سمیه خدایی پور متخصص دعاوی ملکی در سراسر ایران
بهترین وکیل ملکی در کرمانشاه بهترین وکیل ملکی در خرم آباد بهترین وکیل ملکی در ایلام